Dakwah: Antara Hujan dan Banjir


posted by Pioneer of Legacy

No comments

Assalamualaikum wbt..... daripada Pioneer of Legacy.

Hari ini saya ingin berbincang sedikit mengenai dakwah. Tadi waktu pergi solat Jumaat khatib telah menyampaikan khutbah mengenai tanggungjawab dakwah. Sangat menarik pengisian yang telah dimasukkan dalam khutbah tersebut. Saya terasa terpanggil untuk berkongsi sedikit-sebanyak dapatan daripada khutbah tadi, insyaAllah.

Mungkin hadis paling popular dalam perbincangan mengenai dakwah ialah:

Dari Abdullah Ibn Amru Ibn Al-Ash, Rasulullah S.A.W. bersabda: "Sampaikan dariku walau satu ayat!" (Hadith Riwayat Al-Bukhari)

Namun, bagi sesetengah orang, mungkin mereka kurang nampak ketegasan tuntutan dakwah hanya sekadar mendengar hadis ini. Mungkin setengah daripada mereka akan lebih bermotivasi dengan hadis ini:

Daripada Abu Mas'ud iaitu 'Uqbah bin 'Amral-Anshari al-Badri r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang memberikan petunjuk atas kebaikan, maka baginya adalah seperti pahala orang yang melakukan kebaikan itu."(Riwayat Muslim)

Walaubagaimanapun, mungkin masih ada sebahagian daripada kita yang enggan dan berlengah daripada usaha dan tanggungjawab dakwah. Ada satu lagi hadis yang ingin saya kongsikan di sini:

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Mereka yang enggan berdakwah sekalipun bertanggungjawab menyampaikan ilmu jika ada orang yang mencarinya. Sedarlah betapa pentingnya dakwah dalam kehidupan seorang Muslim.

Saya rasa sudah cukup pencerahan tadi mengenaikan mengapa dakwah. Okey. Sekarang bila rasa ingin berdakwah, kita harus juga tahu cara-cara yang berhikmah untuk berdakwah. Dakwah untuk seorang insan kepada insan yang lain berbeza mengikut fikrah dan keadaan mad'u tersebut. Seorang da'ie mestilah peka dengan situasi mad'u jika mahu dakwah yang dijalankan berkesan.

Antara kaedah dakwah yang berkesan ialah menyampaikan risalah-risalah dakwah secara berperingkat dan berkala. Mustahil untuk kebanyakan orang menerima dakwah sekaligus. Bak kata orang tempat saya, "Its overwhelming". Jadi, kita kenalah berdakwah sedikit demi sedikit. Allah SWT juga menurunkan hujan sedikit demi sedekit agar kita dapat merasai rahmat-Nya ini. Jika Allah SWT menurunkan hujan secara tidak berhenti dan mencurah-curah, maka binasalah kita ditenggelami banjir seperti yang berlaku kepada kaun Nabi Nuh as.

Begitu juga dengan situasi dakwah. Dakwah secara berperingkat boleh memberikan kesempatan dan ruangan kepada mad'u untuk menikmati rahmat Allah. Sekiranya terlalu banyak yang disampaikan pada satu masa, dirisaukan mad'u tersebut akan terasa terbeban malah mereka juga mungkin terkeliru dengan mesej-mesej dakwah yang dibawa oleh si da'ie. Di sini kita lihat betapa pentingnya strategi dakwah secara berhikmah.

Dalam menyusun strategi dakwah, kita harus memastikan Al-Quran dan As-Sunnah menjadi panduan utama. Menjadi satu kerisauan jika kita terlalu bergantung dengan bahan-bahan 'secondary' seperti buku-buku moden dan terlalu cuba menjustifikasikan ilmu sains barat dengan ilmu Al-Quran. Berbeza dengan ilmu dalam Al-Quran, ilmu sains tidak bersifat muktahir. Al-Quran kekal bersifat 'Haq' tanpa mengira peredaran masa. Sebaliknya bagi ilmu sains, teori-teori sains berubah saban tahun dan terlalu banyak masih belum terungkai. Tindakan cuba memastikan kebenaran Al-Quran melalui ilmu sains semata-mata mungkin bersifat 'reckless' atau terburu-buru kerana adakah mungkin segala ilmu sains and ada sekarang benar-benar terbukti? Terlalu banyak persoalan dan percanggahan pendapat dalam komuniti saintifik yang boleh mendatangkan keraguan dalam sesuatu teori sains.

Indahnya Al-Quran kerana tiada keraguan di dalamnya. Oleh itu, wajib kita sebagai bakal-bakal da'ie untuk memastikan panduan utama kita adalah Kitabul Karim ini. Satu lagi strategi dakwah berhikmah yang ingin saya kongsikan di sini ialah 'menangguhkan jawapan'.

Kadang-kadang, kita diberikan soalan daripada mad'u yang dihampiri yang kita sendiri kurang jelas akan jawapannya. Seharusnya kita perlu jujur kepada mad'u dan menangguhkan daripada menjawab soalan tersebut agar kita berpeluang mencari jawapan yang lebih jelas atau kita boleh mengajukan soalan tersebut kepada orang yang kita rasa lebih mengetahui jawapannya. Saya akui agak sukar untuk menghalang diri daripada terus menjawab soalan-soalan mad'u tetapi bila kita fikirkan, memberikan jawapan kurang jelas kepada mad'u boleh menjejaskan dakwah yang cuba kita sampaikan.

Saya rasa majoriti daripada para pembaca mengetahui semua perkara yang saya bangkitkan dalam penulisan ini. Sememangnya, ia lebih bersifat peringatan kepada kita semua, terutamanya kepada diri saya sendiri. Jika ada kesilapan dalam penulisan ini, saya harap saudara pembaca boleh menegur saya agar kita sama-sama mendapat manfaat. Sekian. Wallahualam.

Leave a Reply

...

...